Poznaj najlepsze sposoby na zwalczenie bólu menstruacyjnego.

stomach-2437890_960_720Menstruacja jest dla wielu kobiet bardzo trudnym czasem. W kobiecym organizmie zachodzą liczne zmiany hormonalne, które wywołują szereg następstw, m.in. w postaci owianego złą sławą napięcia przedmiesiączkowego (PMS) czy dolegliwości bólowych podczas samego krwawienia miesięcznego. Choć miesiączka jest zupełnie naturalnym stanem, dla niektórych kobiet oznacza wyłączenie z wszelkiej aktywności na kilka dni, silny ból i drastyczny spadek nastroju. Jak uporać się z tym problemem? Jak zwalczyć ból menstruacyjny, aby nawet w tych trudnych dniach zapanować nad własnym ciałem i nie pozwolić na zaburzenie funkcjonowania?

Zespół napięcia przedmiesiączkowego – zapowiedź najgorszego?

Jak wynika z badań, średnio 10-30% kobiet cierpi na PMS, czyli na zespół napięcia przedmiesiączkowego (1). Jego charakterystyczne objawy ujawniają się zazwyczaj na kilka dni przed menstruacją i zanikają lub znacząco słabną z chwilą jej wystąpienia. Do typowych symptomów PMS zaliczamy m.in. ból różnego rodzaju (np. ból głowy, ból i tkliwość piersi), obrzęki, wzdęcia, zaburzenia snu i koncentracji, rozdrażnienie, płaczliwość, nieuzasadniony lęk (1).

To, dlaczego niektóre kobiety muszą się borykać z takimi symptomami, nie zostało jednoznacznie wyjaśnione, ale badacze zakładają, iż może to mieć ścisły związek m.in. ze zmianą stężenia poszczególnych hormonów, a także z uwarunkowaniami genetycznymi (1). Oczywiście nie jest regułą, iż silny PMS oznacza jednocześnie bolesne krwawienie, jednak po tych kilku dniach znaczącego pogorszenia nastroju kobieta często jest już zmęczona psychicznie i fizycznie, nastawiona negatywnie i wycofana. Na szczęście istnieje wiele sprawdzonych metod radzenia sobie z bólem i pogorszeniem samopoczucia w tym szczególnym okresie.

Ketoprofen w tabletkach – szybki i skuteczny sposób na ból

Ketoprofen jest substancją należącą do grupy niesteroidowych leków przeciwzapalnych. Wykazuje on silne działanie przeciwbólowe, a ponadto przeciwzapalne i przeciwgorączkowe. Występuje pod różną postacią – może być podawany zarówno doustnie, domięśniowo, doodbytniczo, jak również aplikowany miejscowo w formie maści bądź kremu (np. w przypadku bólów stawów, itp.). Jest to skuteczna odpowiedź na ból o charakterze menstruacyjnym. Niesteroidowe leki przeciwzapalne są absolutną podstawą w przypadku bolesnych miesiączek (1).

Ketoprofen w tabletkach jest bardzo wygodnym rozwiązaniem, ponieważ można go mieć zawsze przy sobie, by sięgnąć po niego w stosownej chwili. Warto pamiętać o tym, że nie ma sensu czekać, aż ból zacznie narastać i liczyć na to, że sam minie. Każda kobieta powinna bacznie obserwować swoje ciało, by dobrze je poznać i tym samym wiedzieć, w których dniach cyklu ból jest najbardziej uciążliwy. Im szybciej lek zostanie przyjęty, tym większa szansa na powstrzymanie bólu, a tym samym lepsze samopoczucie i komfort psychiczny. Naturalnie ketoprofen w tabletkach, podobnie jak inne środki przeciwbólowe, powinien być zażywany rozważnie, z zachowaniem środków ostrożności. Przede wszystkim nie należy przekraczać zalecanej dawki.

Domowe sposoby na ból menstruacyjny

Środki przeciwbólowe, choć w wielu sytuacjach niezbędne, nie powinny stanowić jedynej metody radzenia sobie z bólem podczas miesiączki. Przyjmowanie tabletek warto połączyć z zupełnie bezpiecznymi i równie skutecznymi domowymi sposobami – wówczas efekt będzie jeszcze bardziej satysfakcjonujący. Najlepszym z owych sposobów jest po prostu odpoczynek, dlatego – w miarę możliwości – należy go sobie zapewnić. Cisza, spokojna atmosfera, wypoczynek w wygodnej pozycji to podstawa. Jeśli ból jest silny i uciążliwy, warto zastosować ciepły okład (można w tym celu położyć na brzuch np. termofor).

Dobrym rozwiązaniem jest ponadto regularne nawadnianie organizmu, lekka dieta (oparta przede wszystkim na świeżych warzywach i owocach), relaksująca kąpiel (woda nie może być jednak zbyt gorąca!). Istotną rolę pełni ponadto aktywność fizyczna. W przypadku silnego bólu trudno zmusić się do uprawiania intensywnego joggingu czy wyjścia na basen, jednak umiarkowane ćwiczenia, nawet w zaciszu własnego domu, z pewnością wpłyną pozytywnie na samopoczucie i kondycję w czasie miesiączki.

Jeżeli natomiast bolesne miesiączki stanowią poważną przeszkodę w normalnym funkcjonowaniu, a do tego są bardzo obfite i pojawiły się dopiero niedawno (poprzednie cykle nie budziły wątpliwości i nie przysparzały tak przykrych przeżyć), warto skonsultować się z ginekologiem. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele. Niektóre są niewinne i zupełnie niegroźne, ale może się zdarzyć, że jest to też objaw rozmaitych stanów i dolegliwości, jak np. poronienie, polipy bądź mięśniaki macicy (2).

Bibliografia:

  1. Lek. Brudkiewicz P. Zaburzenia emocjonalne i psychiczne związane z cyklem miesiączkowym. https://psychiatria.mp.pl/choroby/77226,zaburzenia-emocjonalne-i-psychiczne-zwiazane-zcyklem-miesiaczkowym. Data dostępu: 06.12.2017
  2. Prof. dr n. med. Skrzypulec-Plinta V. Nadmierne, bolesne krwawienia w czasie miesiączki. https://zapytajlekarza.mp.pl/lista/show.html?id=98625. Data dostępu: 06.12.2017